torsdag 6 december 2012

Teknik - reflektionsfrågor kring planteringslådorna


1. Vad fungerade bra när du gjorde skiss, ritning och modell? - Jag koncentrerade mig på min uppgift och arbetade på ett bra sätt. Jag försökte att göra den så noggrann som jag kunde och det gick rätt bra.

2. Vad hade du velat förbättra? - Kunde ha jobbat lite mer. 

3. Vilka förändringar gjorde du när du skulle bygga modellen jämfört med din skiss/ritning? - Gjorde inga förändringar, försökte göra exakt likadant. 

4. Vilka problem tror du att det kommer bli ifall vi bygger den på riktigt? - Inga tror jag. Det är en lätt form att bygga. 

5. Hur ska vi lösa de problemen? - ---

6. Ta reda på hur lecablock görs och vilket material de är gjorda av? - Lecablock gjuts av lecakulor och cementvatten. När cementen reagerar med vattnet så stelnar det och blir inte lösligt med vatten. 

7. Vilka fördelar finns det med att mura med lecablock? - Det finns fler verktyg som passar bättre till att bygga med lecablock. 

8. Vilka nackdelar finns det med att mura med lecablock? - Det går åt mycket energi när man bygger med det. 

9. Vilka egenskaper hos lecablock har gjort att vi har börjat använda dem istället för sten, trä och tegel? - Det är lättare att tillverka saker med lecablock.

10. Varför lägger vi på ett lager med puts utanpå? - Det isolerar bättre. 

11. Hur påverkar lecablock och puts vår miljö, dels när vi tillverkar det och när vi bygger mycket med det i vårt samhälle? - Det blir renare för att lecablock är ett miljövänligare material att bygga med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar